torsdag 6. mai 2010

You and I and Egil Olsen

I går var det semesterets siste konsert på U1. Headliner var Moddi, en lykketrollartist jeg gleder meg til å høre mer på. Men denne posten er forbeholdt Egil Olsen, U1s favoritt-entertainer, som varmet opp publikum. Det var et lykkelig gjensyn for alle som har hørt han før, og en åpenbaring for de som ikke kjente han. Hadde jeg ikke visst hvem han var hadde jeg, før han begynte å synge, antakelig tenkt at han så ut som en trailersjåfør som hadde kommet feil. Dette grunnet skjegget, pondusen, trailerskjorta og trailercapsen. Men så åpner han munnen og synger som en engel de humoristisknaivromantiske catchy låtene sine som man bare ikke kan annet enn å elske. Jeg lot meg selvfølgelig rive med og tross i ekstremt laber økonomi rev jeg i og kjøpte to vinyler for 300. Den ene en "tribute"-plate som vennene til Egil visstnok hadde laget til 30-årsbursdagen han i april. (Thom Hell, Sondre Lerche, Jenny Hval for å nevne noen av vennene som bidro.) Trykket opp i minimalt opplag, og jeg fikk den til og med signert på oppfording fra mannen selv. Ikke dårlig.

Egil Olsen sjarmerer studentene midt i eksamensstresset.















Jeg lar meg sjarmere og kjøper plater for krøllede femtilapper.


















Egil Olsen er Singer/Songwriter. Ingen tvil om det.

1 kommentar: